W jaki sposób Klienci podejmują decyzję odnośnie kupna danego produktu?

W jaki sposób Klient podejmuje decyzję dotyczącą zakupu proponowanego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, uzależniony jest od znacznej ilości czynników. Przede wszystkim zależy to od tego, czy decyzja o zakupie dotyczy produktu rutynowego czy też produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w większości produkty o niskiej cenie. Dotyczy to przede wszystkim żywności , a ponadto środków czystości czy również prasy. W przypadku takich towarów konsumenci częstokroć bardzo dobrze znają daną klasę produktów, jego odmianę oraz dodatkowo dostępne na rynku marki. W wielu przypadkach jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest bardzo często niska, klient nie traci w trakcie zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Całkiem inaczej jednak sytuacja wygląda w wypadku towarów problemowych. Są to w większości sytuacji produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Ma możliwość to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania wyborów przez konsumenta można wyróżnić wiele etapów. Dotyczy to w szczególności zakupów problemowych. W sytuacji produktów rutynowych proces podejmowania decyzji nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. żeby z ogromnym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się bliżej zachowaniom kontrahentów, które poprzedzają zakup produktu , a oprócz tego te, które mają miejsce już po dokonaniu zakupu. Należy tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji oraz dodatkowo ocena sposobności zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.