Ogromną rolę pozycjonowania w promocji każdej strony internetowej zna w praktyce prawie każdy webmaster, administrator i właściciel takiej witryny. Jednakże niewiele kto zdaje sobie sprawę z tego, że żeby pozycja strony w wynikach odszukiwania nieustannie rosła, konieczne jest wykonanie szeregu niezbędnych czynności. Jedną z nich jest popularne katalogowanie, które polega na tym, że witryna dodawana jest do specjalnych baz i spisów serwisów internetowych, którym jest przykładowo polski katalog stron www.
Rolą katalogowania w pozycjonowaniu jest głównie znaczne zróżnicowanie linków przychodzących, które nie pochodzą już wyłącznie z jednego źródła, niemniej jednak z dziesiątek a nawet setek różnorakich katalogów. A przy tym opcją jest także dodanie linka do strony także w opisie wrzucanym na katalog stron, co pomaga w pozycjonowaniu na mniej oblegane frazy , a ponadto jeszcze bardziej różnicuje anchory. Niewątpliwie pozycjonowanie za poradą takich metod kontroluje się nie tylko w przypadku „słabych” fraz, gdzie konkurencja jest stosunkowo mała. Wręcz inaczej, bo także przy bardziej obleganych słowach priorytetowych pozycjonowanie za poradą katalogowania doskonale spełnia swoją rolę, ułatwiając szybsze osiągnięcie wyników. A to w branży SEO jest niesłychanie istotne, w szczególności gdy chodzi o zdobywanie kontrahentów. Tutaj powstaje jednakże zasadnicze pytanie – czy katalog stron może być wykorzystywany również do promocji witryn firmowych, oficjalnych serwisów firm, które powinny dbać o jakość nie tylko swoich wirtualnych wizytówek, ale również to, skąd wiodą do nich linki.